Being International! - Reisverslag uit Muri, Zwitserland van Nienke Dantuma - WaarBenJij.nu Being International! - Reisverslag uit Muri, Zwitserland van Nienke Dantuma - WaarBenJij.nu

Being International!

Blijf op de hoogte en volg Nienke

18 December 2013 | Zwitserland, Muri

Lieve allemaal,

'Being international' (want 'Internationaal zijn' klonk zo saai) betekent niet dat ik nu als voetbalster voor mijn land uit kom...nee als ik zo mijn weblog teruglees staat deze weblog wel heel erg in het teken van het begrip Internationaal. Al verder lezend gaat het over een internationaal kerstdiner, internationale patiënten en collega's en internationale tradities.

Maar voordat ik begin wil ik jullie bedanken voor jullie reacties, kaartjes en belangstellende woorden. Het is ongelofelijk fijn om deze berichten uit Nederland te krijgen. Danke vielen Mal!

Wij hebben inmiddels hier de eerst sneeuw gehad. Het is echter hier in Muri nog bij eenmaal gebleven. Volgende week komt mijn Nederlandse collega in spé naar Zwitserland...en wij hopen deze winter eens te gaan skiën.
Hoewel ik dol ben op winter en schaatsen op natuurijs heb ik de skilatten nog nooit ondergebonden (op een lang geleden rampzalige poging in een skihal na). In dit wintersportland kan ik dit mij natuurlijk niet voorbij laten gaan. We hopen in januari/februari eens een weekendje te plannen.

Wij hadden al vroeg voor de kerst een kerstetentje met het gehele personeel van Spital Muri. Op 22 november waren we allemaal welkom in het restaurant van het ziekenhuis waar we een driegangen menu in het thema 'Around the Globe' kregen voorgeschoteld. Ook het personeel is aardig around the globe....zo zijn er maar liefst 17 nationaliteiten vertegenwoordigd over drie verschillende continenten (of vier als je de gynaecoloog die zeer lang in Zuid-Afrika werkzaam is geweest, meetelt). Gelukkig is 77% van het personeel nog Zwitsers, gevolgd door de Duitsers en de Oostenrijkers bezetten de derde plaats. Uit de speech van de directeur blijkt dat het ziekenhuis nog altijd groeiende is. In letterlijke zin blijkt dit uit de dagelijkse bouwgeluiden die vanaf de bouwplaats naast onze flat mijn studio binnenkomen en in figuurlijke zin van het woord blijkt dit uit de getallen die jaarlijks meer patiënten aantonen.
Tussen de gangen door trad nog een Zwitserse brassband op en een diapresentatie toonde Around the Globe foto's (Nederland werd vertegenwoordigt met de kaasmarkt in Alkmaar). Toch gaaf dat het ziekenhuis zo'n diner voor al het personeel organiseert. Ik dacht dat dit alleen maar mogelijk was, omdat Muri een relatief klein ziekenhuis is, maar het blijkt dat dit ook in de grotere ziekenhuizen plaats vindt.

Verder heb ik ook op de liveblog van NOS kunnen volgen dat Sinterklaas ondanks zijn verkeerde kant opvarende stoomboot en zijn verloren staf weer in Nederland was gearriveerd. Wij kregen hier een bezoek van de Zwitserse Sint, Samichlaus. Het wordt gevierd op 6 December, maar op 1 December kwam hij op de afdeling voorbij. Mijn collega wilde haar verstoppen voor Samichlaus en zijn helper Schmutzli, maar ik moest natuurlijk even om het hoekje kijken. Mijn lieve hemel...ik schrok mij rot van Schmutzli. Wat een engerd ;) Zwarte mantel met puntmuts, een roe, zwart geverfd gezicht (wat overigens hier zonder discussies is toegestaan) en een juttenzak waaruit hij de patiënten trakteert. Geen pepernoten, schuimpjes en taaitaai, maar een zakje met mandarijnen, pinda's, walnoten en chocolaatjes. Cadeautjes horen niet bij Samichlaus, maar worden door het kerstkind en dus met kerst uitgedeeld. Ook hier gaat het verhaal dat Samiclaus de brave kinderen beloont en Schmutzli de stoute kinderen in zijn zak meeneemt. Overigens komt Samiclaus niet met een stoomboot of schimmel aan, maar verplaats hij zich op een ezel.
Tot zover een stukje Zwitserse traditie ;)

Zo richting de feestdagen zijn de bedden in het ziekenhuis voor het grootse deel bezet en de werkdagen vrij druk dus. Als je je operatie kan plannen dan doe je dit natuurlijk zo dat je voor de feestdagen weer thuis bent. Zo af en toe weet ik niet meer wat voor taal ik moet spreken. Duits, Engels, dan weer paar woorden Nederlands, daar een patiënt een Nederlandse moeder heeft en even later een Italiaan met wie ik probeer in een mix van Spaans en Duits een anamnese af te nemen. En dan zijn er natuurlijk nog patiënten waar je met al deze talen niet verder komt omdat ze ergens uit het Midden Oosten of de Balkan komen. Vooraf had ik gedacht dat naast het Zwitsersduits, ik het meest Franstalige patiënten zou hebben. Maar het zijn vooral veel Italiaanstalige Zwitsers die bij ons hospitaliseert worden.
Verder kunnen we trots zijn op Nederland. Het is wat gegeneraliseerd, maar alle patiënten zijn zo gecharmeerd van de Nederlanders en mijn accent. Ze vinden dat ik het accent nooit moet kwijtraken. Eigenlijk het tegenovergestelde van Nederland, waar over het algemeen vrij negatief over accenten wordt gesproken (en heb ik nog niet over het Fries ;)).

Zo af en toe ga ik op vrije dagen naar Zürich of Luzern om te winkelen en vind het heerlijk om dan weer eens in de stad te zijn. Laatst was ik weer in Zürich, waar alles natuurlijk in de kerstsfeer is. Gezellig over de Weihnachtsmarkten struinen en winkelen. Zürich is de stad van de bankiers en de financiële hoofdstad van Zwitserland. Zo tussen het winkelen door kijk ik graag naar de dure auto's die je voorbij vliegen. Er komen heel wat dure bakken voorbij...Porches, BMW's, Mercedessen, Jaguars en natuurlijk helemaal blij met de voorbij scheurende Ferrari :)

Met kerst werk ik vijf late diensten en vervolgens heb ik met Oud&Nieuw vijf dagen vrij. Samen met mijn nichtje Doetsje (Joehoe...ik heb er zin in Doetsje!) ga ik deze dagen vieren! Wat, Waar en Hoe....nog geen idee, jullie houden het nog tegoed ;)

Fijne Feestdagen!

Liefs,
Nienke

P.S Veel plezier bij Serious Request :)

  • 18 December 2013 - 14:42

    Tante Baukje:

    Hallo Nienke,

    Tige tank foar dyn ferslach(je).
    Wy fine it altyd wer leuk ast in berichtsje stjûrst sadat wy op de hichte bliuwe.fan dyn belevenisen. Wy hoopje ek datst Doetsje wat sjen litte kinst fan Switserlân, it sil fêst in gesellige fakânsje wurde. Noch Fijne krystdagen en in sûn 2014 winske. Groetsjes O. Fedde en T. Baukje.

  • 18 December 2013 - 14:47

    Mem:

    Weer helemaal blij met dit verslag!! Je hebt het allemaal weer mooi verwoord. Hoop idd dat je je schaatsen vrij snel uit het vet kunt halen en je eerste kunsten op de lange latten kunt laten zien. Hoop dat er dan veel mooie foto's als begeleiding erbij zitten!!
    dikke tut mem

  • 18 December 2013 - 16:34

    Folkje:

    Prachtig verhaal. Mooi beschreven. Pas goed op Doetsje! Groetjes Folkje

  • 18 December 2013 - 19:47

    Doetsje:

    Woehoee! Heb er ook enorm zin in!!

  • 19 December 2013 - 08:47

    Erica:

    Heey hier ook volop kerst ze beginnen er in oktober aler. Geen sneeuw maar 40graden hier eerste kerstdag de tweede kennen ze als boxingdag en gaat iedereen massaal op vakanties. Leuk om te lezen dat je je talenkennis goed gebruikt en nog leuk ook met al die nationaliteiten
    Lieve groetjes vanuit het warme down under

  • 20 December 2013 - 14:39

    Sietske:

    Gesproken over being international vanuit Dar-es-salaam alvast prettige kerstdagen gewenst:)

  • 20 December 2013 - 21:30

    Bokke, Froukje & Jellie Dijkstra:

    Een prachtig relaas. Dank je wel. We wensen jou vanuit NL Gezegende Kerstdagen en een Gezond 2014.

  • 31 December 2013 - 05:13

    Leny :

    Hallo Nienke, het was alweer een poos geleden dat ik gereageerd heb, maar je ziet het wel met de jaarwisseling in de nachtdienst. En dan heb je tijd om te lezen en te reageren.
    Leuk om de verslagen te lezen.Blijf graag op de hoogte en wie weet kan ik nog iemand overhalen om verder weg te solliciteren. Maar ja tegenwoordig zit ik niet zo vaak meer met een STW-er in de nachtdienst, nu de afdeling oncologie hier op afd. Y ook bedden heeft.Deze zijn afgelopen september bij ons ingekomen en wij hebben nu voor het daghospitaal 8 bedden op afd. W. Dus je ziet het de veranderingen staan hier ook niet stil.
    Een fijne jaarwisseling en een heel goed 2014
    Groetjes uit Leeuwarden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 31 Mei 2011
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 58694

Voorgaande reizen:

14 September 2015 - 21 Januari 2016

Transmongolië Express, ZO Azië en Australië

02 September 2011 - 02 Maart 2012

Mijn eerste reis

01 Juni 2013 - 30 November -0001

Arbeiten in die Schweiz

Landen bezocht: