Citytripping in Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Nienke Dantuma - WaarBenJij.nu Citytripping in Rusland - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Nienke Dantuma - WaarBenJij.nu

Citytripping in Rusland

Door: Nienke Dantuma

Blijf op de hoogte en volg Nienke

21 September 2015 | Rusland, Moskou

Lieve allemaal,

Na twee stedentrips in Rusland stappen we vandaag op de Transmongolië express. Hoewel we tot nu toe hier nog volop WiFi mogelijkheden hebben, ben ik dan een tijdje offline....tijd voor een update dus!

Afgelopen maandag kwam ik samen met Anita aan in St. Petersburg in Rusland...een land dat mij altijd al tot de verbeelding sprak. Eindelijk zou ik er kennis mee maken:) We hebben de reis tot Beijing bij een touroperator geboekt en werden dan ook door een chauffeur opgewacht, of beter gezegd wij wachtten hem op, want wij waren er eerst. Dimitri (hoe kon het ook anders) zette ons in een zonnig St. Petersburg af bij het hotel. Hartje centrum en alle bezienswaardigheden op loopafstand. Het is eerste dat opvalt, de stad is erg Westers. Alle merken zijn er te vinden en veelal is alles naast het Cyrillische schrift ook in het Engels aangegeven. St. Petersburg werd 300 jaar geleden door Peter de Grote opgericht en hij was groot fan van Europa (en Amsterdam). Hij heeft veel uit Europa overgenomen en bracht de scheepvaart naar St. Petersburg. St. Petersburg is een goede uitvalsbasis, want de stad is op verschillende eilanden gebouwd en wordt met 500 bruggen verbonden. Wij hebben deze stad grotendeels wandelend ontdekt. Vooral rondom de Neva rivier had je prachtige uitzichten over de oude pakhuizen, het fort en gouden koepels. Het meest bijzondere was misschien nog wel de "Church on Spilled Blood." Een prachtige kleurrijke kerk die op de plaats waar Alexander II dodelijk werd verwond gebouwd is met die typisch Russische uien-torens (zoals wij die maar oneerbiedig noemen). De binnenkant is tot op de laatste cm met van mozaïek gemaakte bijbelse afbeeldingen versierd. Andere grote must see in St. Petersburg is de Hermitage. Één van de grootste kunstmusea ter wereld is in dit winterpaleis met zijn 365 kamers te vinden. Met gids Carina spenderen we er ruim 4 uren en hadden vooral de Nederlandse kamers onze speciale aandacht. Net voor 4 uur waren we het museum uit, we hadden nog niet geluncht, maar omdat de rondvaartboten alleen om 16.00 een Engelstalige tocht maken sprongen we 15.58 de boot op (gelukkig met koekjes op zak), om er bij het afmeren er achter te komen dat we op de Russische boot beland waren. Vervolgens hadden we een uur lang een rondvaart over de Neva rivier en de grachten zonder er een woord van te kunnen verstaan, terwijl de rondvaartboot met de Engelstalige tocht achter ons aanvaarde. Stel je eens voor Pruilend gezichtje
Hoewel de dag al lang was geweest, hadden we nog een uitstapje gepland...zeer belangrijk in de Russische cultuur...namelijk Ballet. Nooit bezocht, maar in Rusland de ideale kans dit toch eens te doen, we zagen het wereldberoemde Zwanenmeer. Hoewel we liever hadden gezien dat de hoofdrolspeler een beetje meer op Jan Kooijman had geleken was het toch genieten! Op ons laatste dag gingen we naar het Peterhof, iets buiten St. Petersburg. We hadden tot nu toe alles met de benenwagen gedaan maar nu gingen we op avontuur in de metro en in de lokale taxibusjes "marshrutka." Als echte locals, zoals het backpackers betaamd;) Het Peterhof is een paleis dat door Peter de Grote is laten bouwen. Het paleis zelf hebben we niet bekeken, wij kwamen voor de tuin. Die is speciaal vanwege zijn 140 fonteinen en zoals heel St. Petersburg ons positief veraste was ook dit weer zeer de moeite waard. St. Petersburg was nog beter dan verwacht, zou Moskou dit kunnen overtreffen?

We zouden er snel achter komen, want om 23.00 waren we er met de nachttrein naar toe onderweg. Onze eerste kennismaking met de Russische NS. De conductrice was overduidelijk blij met onze twee Russische coupe-genoten, zij zouden wel eens de enige Russen geweest kunnen zijn op deze door Japanners (of Koreanen, Chinezen) overheersende nachttrein. In de volgende blog zullen ongetwijfeld meer verhalen komen over het treinleven en omdat dit verhaal alweer erg lang wordt gaan we door naar onze kennismaking met de tweede stad...Moskou.

Met het Kremlin het hoofddomein van Poetin. De man waar zoveel over te doen is, is hier een waar souvenir geworden. Zowel in St. Petersburg als in Moskou kun je T-shirts, matroesjka's poppetjes en mokken met zijn afbeelding erop kopen. Moskou blijkt steeds meer het 'echte' Rusland te worden. Het Westen laten we steeds meer achter ons en alles is onleesbaar geworden. We reizen hier met de metro en proberen met eigen bedachte ezelsbruggetjes de metrohaltes te onthouden en uit te spreken. En als we er helemaal niet meer uitkomen zijn er genoeg vriendelijke Russen die ons uit de nood helpen. Zo leidt een bijna struikelpartij van Anita tot een gesprek met een Rus, die ons meeneemt lunchen bij zijn universiteit. Wij moesten maar doorgaan als rechtenstudentes. Zo kom je nog eens ergens en leerde wij nog iets van de gedachtegang van een Rus over de politiek (dat ons nogal shockeerde, maar 1 Rus is natuurlijk nog geen weerspiegeling van het hele land). Na de lunch loosden we deze man vriendelijk en ging we op bezoek bij het binnenhof van Moskou, het Kremlin. Deze eeuwenoude vestiging en symbool van de Russische politieke macht is gedeeltelijk voor de vele toeristen open. We bezichtigden de kathedralen en het pracht en praal van het tsarenrijk in de Armoury kamer. De volgende dagen bezoeken we het centrum rondom Kremlin. Waarin het Rode Plein natuurlijk het bekendste is. We blijken net de onthulling van de aftelklok voor het WK2018 gemist te hebben. Die had een dag eerder plaatsgevonden en nu werden alle tribunes afgebroken. Het Rode Plein was dan ook niet helemaal geopend (Lenin Mausoleum was bv. niet bereikbaar). Rondom het Kremlin en Rode Plein kun je uren lopen, er zijn genoeg mooie en interessante dingen te zien. We zijn net eksters...alles wat glimt en schitterend daar gaan we op af. En er zijn hier nogal een aantal gouden koepels. Alhoewel er soms een groot contrast is met de vele grijze Sovjet gebouwen. Zaterdagavond grepen wij onze kans om de Russische Vodka uit te proberen....hier ontkom je er natuurlijk niet aan. Ja ook Moskou beviel ons wel.

Wat viel ons op? Ondanks dat het al laat september is, hadden we voornamelijk stralend mooi weer. Als je denkt met 500 roebel een flink bedrag gepind te hebben, valt dit zwaar tegen..je hebt maar 6 euro in je hand. Onze backpackerskloffie valt behoorlijk in het niet bij een Russin. Je moet toch al snel hoge hakken en een kort jurkje aanhebben om er bij te horen. Je struikelt over de bruidspaartjes en bruidslimousines. Voor het metrostelsel hebben ze grote moeite gedaan, ze zijn soms rijkelijk versierd met marmer, kroonluchters en schilderingen. En metaaldetectors vind je hier overal (alhoewel ze niet allemaal optimaal worden gebruikt).

We hebben afgelopen week enorm veel rondgelopen om nieuwe steden te ontdekken. De benenwagen krijgt de komende dagen zijn welverdiende rust. Maandag stappen we op de trein om pas vrijdag bij onze eerste langere tussenstop aan te komen...Irkutsk. Dieper Rusland in....kan niet wachten:)

Veel liefs,

Nienke

• 21 September 2015 - 14:00

Heit:

Wat weer een leuk verhaal Nienke. Ik lees wel dat jullie volop genieten van deze trip. Alleen jammer dat jullie de verkeerde boot genomen hadden. Maar ja, nu is jullie Russisch ook wat beter :) Nog veel plezier en tot horens. Liefs Heit.

• 21 September 2015 - 17:23

Mem:

Ik ben weer mee op reis. Beeldend vertelt!! Prachtig.
    Al veel moois (glitters etc.) voorbij zien komen in de foto's. Blijf genieten en schrijven!!
    tut mem

• 21 September 2015 - 17:47

T. Baukje:

prachtig, sa'n ferhaal. it enthousiasme spot der âf. fijne reis fierder. groetsjes t. baukje.

• 21 September 2015 - 22:19

Margreet:

Super leuk geschreven!! Je bent aan tgenieten, top!:-) ! Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!!